Patiëntgericht communiceren
gids voor de medische praktijk
- R. van Staveren
- STUDENT? VRAAG OM EEN OFFERTE
- Kosteloos retourneren
- Gratis verzending*
- Snelle levering
Patiëntgericht communiceren wérkt. De patiënt voelt zich begrepen, gesteund en erkend. Er ontstaat een efficiënte en prettige werkrelatie, waarin arts en patiënt samenwerken en proberen tot een gezamenlijk besluit te komen. U helpt de patiënt meer greep op zijn situatie te krijgen en zijn zelfredzaamheid te vergroten, en dat levert belangrijke gezondheidseffecten op. Bovendien helpt een goede arts-patiëntrelatie misverstanden en conflicten te voorkomen.
Deze praktijkgids is in eerste instantie bedoeld voor huisartsen, SEH-artsen, medisch specialisten en artsen in opleiding die patiëntgerichte communicatievaardigheden willen toepassen in de medische praktijk en daarbij wel eens wat inspiratie kunnen gebruiken. Maar ook andere hulpverleners in de gezondheidszorg, zoals psychologen, verpleegkundigen of therapeuten die vaak onder moeilijke omstandigheden medische consulten voeren, kunnen veel baat hebben bij de hier beschreven communicatieve vaardigheden.
Theoretische verantwoording
Deel I Algemene vaardigheden
1 Invoegen
2 De structuur van het consult en het consult structureren
3 Inventariseren (1): actief luisteren
4 De relatie verder opbouwen
5 Inventariseren (2): vragen stellen
6 Interveniëren: informeren en adviseren
7 Afronden
Deel 2 Lastige consulten
8 Omgaan met weerstand
9 De patiënt tegen wil en dank
10 Omgaan met lastige interactiepatronen
11 De claimende patiënt
12 Omgaan met emoties
13 De patiënt en slecht nieuws
14 De angstige patiënt en de paniekaanval
15 De boze patiënt
Deel 3 Specifieke patiënten
16 De patiënt met cognitieve beperkingen
17 De sombere patiënt
18 De suïcidale patiënt
19 De patiënt met een psychose
20 De patiënt en ongezond gedrag
21 De patiënt met lichamelijk onverklaarde klachten
22 De patiënt met psychosociale problematiek
23 De borderline patiënte en de borderline crisis
Literatuurlijst